diumenge, 30 d’abril de 2017

III Jornades d'història de l'edició: La publicitat del llibre a Espanya

 III Jornades d'història de l'edició
La publicitat del llibre a Espanya

Facultat de Biblioteconomia i Documentació
Universitat de Barcelona
 18-19 de maig de 2017
 
Les jornades volen posar al centre del debat els mecanismes de publicitat del llibre a Espanya, des d’una visió transversal i integradora, per posar en valor el diàleg que s’estableix entre els diferents agents del món del llibre en la recerca del lector. Les jornades recullen anàlisis de les tipologies publicitàries, les funcions que compleixen en cada moment i les pràctiques lligades a la distribució i promoció. La voluntat de les jornades és promoure la reflexió entorn de la confluència dels editors amb les innovacions de les arts gràfiques, les tècniques publicitàries, el paper de l’autor i el creixent teixit de promoció dels llibres en el món modern i contemporani.

 
Dijous, 18 maig de 2017
Recepció
9.15-9.45h
Recepció i lliurament de documentació

9.45h
Benvinguda i presentació de la jornada

10.00-11.30h
Sessió I. El món editorial i la publicitat. Coordina: Anna Rubió Rodón (Universitat de Barcelona)
Jean-Marc Buigués (Université Bordeaux-Montaigne). Los anuncios en la "Gaceta de Madrid": inicios y desarrollo de la publicidad del impreso en España (1697-1807)
Pura Fernández (CSIC). Lo que mata es el silencio: El resorte del escándalo en la edición literaria del siglo XIX
Mònica Baró (Universitat de Barcelona). L'impacte d'un llibre en la publicitat editorial: el cas de La verdad sobre el negocio editorial d'Stanley Unwin i Editorial Joventut

11.30-12.00h
Descans

12.00-13.30h
Sessió II. Presentació de projectes. Coordina: Neus Verger (CRAI. Universitat de Barcelona)
Jean-Marc Buigués (Université Bordeaux-Montaigne). Base de datos NICANTO.
Pura Fernández (CSIC). Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI) - EDI-RED
Eugènia Serra (Biblioteca de Catalunya). Patrimoni d'editors i editats de Catalunya
Judit Casals Parladé (CRAI. Universitat de Barcelona). BiPaDi. Col·lecció de Catàlegs d'impressors, editors i llibreters
Pedro Rueda Ramírez (Universitat de Barcelona). Història de la publicitat del llibre a Espanya

16.00-17.30h
Sessió III. Els mitjans publicitaris: catàlegs, prospectes, etc. Coordina: Pedro Rueda Ramírez (Universitat de Barcelona)
Gabriel Sánchez Espinosa (Queen’s University Belfast). Los libros de la Ilustración: la actividad comercial de la Casa de Sancha a través de sus catálogos de los años 90
Lluís Agustí (Universitat de Barcelona). L'obra editorial de Bartomeu Costa-Amic:
algunes possibles estratègies comercials
Fernando Larraz (Universidad de Alcalá). Los catálogos editoriales en la “Edad de Oro de la edición argentina” (1938-1950)

17.30-18.00h
Descans

18.00-18.30h
Sessió IV. Arts gràfiques i disseny editorial
Coordina: Mònica Baró (Universitat de Barcelona)
Isaura Solé (Universitat de Barcelona). La publicitat editorial en les publicacions periòdiques i almanacs de l'últim terç del segle XIX. L'originalitat gràfica de l'editor Innocenci López

18.30-19,00h
Torn obert de preguntes i debat

Divendres, 19 de maig de 2017
9.30-10.00h
Sessió V. Les col·leccions editorials. Coordina: Mònica Baró (Universitat de Barcelona)
Jesús Gascón (Universitat de Barcelona). Col·leccions de llibres tècnics i pràctics a Catalunya (1828-1939): publicacions i publicitat

10.00-10.30h
Visita a l’exposició “El món editorial i la publicitat”

10.30-11.00h
Descans

11.00-12.30h
Sessió VI. Les llibreries i el mercat del llibre. Coordina: Concepción Rodríguez Parada (Universitat de Barcelona).
Juan Gomis Coloma (Universidad Católica de Valencia). Los surtidos de pliegos sueltos: estrategias de venta y vías de distribución
Rosa Maria Gregori Roig (Arxiu de la Corona d’Aragó). L'Arxiu de la Corona d'Aragó i el món librari: la CODOIN, una publicació pròpia entre els segles XIX i XXI

12.30-13.00h
Sessió VII. Política cultural i corporativisme al món del llibre. Coordina: Pedro Rueda Ramírez (Universitat de Barcelona)
Ana Martínez Rus (Universidad Complutense de Madrid). La promoción pública y corporativa del libro y de la lectura (1900-1936)

13.00-13.15h
Cloenda


Organització
Mònica Baró
Pedro Rueda Ramírez
Coordinadors

Lluís Agustí
Secretari acadèmic

Isaura Solé
Secretària tècnica

Seu de la Jornada
Sala d’Actes
Facultat de Biblioteconomia i Documentació
Universitat de Barcelona
Edifici UB-Sants
c. Melcior de Palau, 140
08014 Barcelona
Metro: Sants-Estació

Inscripció
Assistència lliure. La inscripció és gratuïta i només cal escriure a isaura.sole@ub.edu.
Activitat reconeguda per l’Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona.
Places limitades. Si necessiteu més informació podeu escriure a isaura.sole@ub.edu.

Organitza













Projecte I+D HAR2013-46336-P

Col·labora
Exemplar
Facultat de Biblioteconomia i Documentació. Universitat de Barcelona
Departament de Biblioteconomia, Documentació i Comunicació Audiovisual. Universitat de Barcelona

Finança
Ministerio de Economía y Competitividad