Els catàlegs van ser mitjans
publicitaris que ampliaven les possibilitats de donar a conèixer els
fons i els títols d'assortiment de les llibreries i impremtes. Aquests
catàlegs van ser editats per un llibreter, una firma de llibreters o
impressors (molt habitual en el cas dels llibreters de Lió o Ginebra), o
bé projectes de llibreters o editors que van voler dotar de mitjans el
negoci i oferir el conjunt de la producció en la venda (com és el cas de
Remondini).
Els catàlegs presenten tipologies molt
diverses. Poden ser catàlegs de venda de biblioteques particulars,
d’encants o de subhastes, d'assortiment de llibreries, o contenir
l'oferta d'un fons editorial.
Una part dels catàlegs exposats van
formar part de les col·leccions bibliogràfiques dels antics convents de
la ciutat de Barcelona que van ser desamortitzats al segle XIX. Altres
van estar estretament vinculats als interessos dels bibliotecaris,
erudits i col·leccionistes, que van utilitzar aquests catàlegs com a
mecanisme de consulta de les novetats que podien aconseguir per a les
seves col·leccions.
En general són impresos
efímers i d'escassa qualitat que rares vegades s'han preservat, i és per
aquest motiu que resulta interessant donar a conèixer els conservats a
les biblioteques del CRAI amb la colaboració de membres del nostre equip de recerca "Història de la publicitat del llibre a Espanya".