III Jornades d'història de l'edició
La publicitat del llibre a Espanya
Facultat de Biblioteconomia i
Documentació
Universitat de Barcelona
18-19 de maig de 2017
Les jornades volen posar al centre del debat els
mecanismes de publicitat del llibre a Espanya, des d’una visió transversal i
integradora, per posar en valor el diàleg que s’estableix entre els diferents
agents del món del llibre en la recerca del lector. Les jornades recullen
anàlisis de les tipologies publicitàries, les funcions que compleixen en cada
moment i les pràctiques lligades a la distribució i promoció. La voluntat de les
jornades és promoure la reflexió entorn de la confluència dels editors amb les
innovacions de les arts gràfiques, les tècniques publicitàries, el paper de
l’autor i el creixent teixit de promoció dels llibres en el món modern i contemporani.
Dijous, 18 maig de 2017
Recepció
9.15-9.45h
Recepció i lliurament de documentació
9.45h
Benvinguda i presentació de la jornada
10.00-11.30h
Sessió
I. El món editorial i la publicitat. Coordina: Anna Rubió
Rodón (Universitat de Barcelona)
Jean-Marc Buigués (Université
Bordeaux-Montaigne). Los anuncios en la
"Gaceta de Madrid": inicios y desarrollo de la publicidad del impreso
en España (1697-1807)
Pura Fernández (CSIC). Lo que mata es el silencio: El resorte del escándalo en la edición
literaria del siglo XIX
Mònica Baró (Universitat de Barcelona). L'impacte d'un llibre en la publicitat
editorial: el cas de La verdad sobre el negocio editorial d'Stanley Unwin i Editorial Joventut
11.30-12.00h
Descans
12.00-13.30h
Sessió
II. Presentació de projectes. Coordina: Neus Verger (CRAI.
Universitat de Barcelona)
Jean-Marc Buigués (Université Bordeaux-Montaigne). Base de datos NICANTO.
Pura Fernández (CSIC). Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI) -
EDI-RED
Eugènia Serra (Biblioteca de Catalunya). Patrimoni d'editors i editats de Catalunya
Judit Casals Parladé (CRAI. Universitat de
Barcelona). BiPaDi. Col·lecció de
Catàlegs d'impressors, editors i llibreters
Pedro Rueda Ramírez (Universitat de Barcelona). Història de la publicitat del llibre a
Espanya
16.00-17.30h
Sessió
III. Els mitjans
publicitaris: catàlegs, prospectes, etc. Coordina: Pedro Rueda Ramírez
(Universitat de Barcelona)
Gabriel Sánchez Espinosa (Queen’s University
Belfast). Los libros de la Ilustración:
la actividad comercial de la Casa de Sancha a través de sus catálogos de los
años 90
Lluís Agustí (Universitat de Barcelona). L'obra editorial de Bartomeu Costa-Amic:
algunes
possibles estratègies comercials
Fernando Larraz (Universidad de Alcalá). Los catálogos editoriales en la “Edad de Oro
de la edición argentina” (1938-1950)
17.30-18.00h
Descans
18.00-18.30h
Sessió
IV. Arts gràfiques i disseny editorial
Coordina: Mònica Baró (Universitat de Barcelona)
Isaura Solé (Universitat de Barcelona). La publicitat editorial en les publicacions
periòdiques i almanacs de l'últim terç del segle XIX. L'originalitat gràfica de
l'editor Innocenci López
18.30-19,00h
Torn obert de preguntes i debat
Divendres, 19 de maig de 2017
9.30-10.00h
Sessió
V. Les col·leccions editorials. Coordina: Mònica Baró
(Universitat de Barcelona)
Jesús Gascón (Universitat de Barcelona). Col·leccions de llibres tècnics i pràctics a
Catalunya (1828-1939): publicacions i publicitat
10.00-10.30h
Visita
a l’exposició “El món editorial i la publicitat”
10.30-11.00h
Descans
11.00-12.30h
Sessió
VI. Les llibreries i el mercat del llibre. Coordina:
Concepción Rodríguez Parada (Universitat de Barcelona).
Juan Gomis Coloma (Universidad Católica de Valencia).
Los surtidos de pliegos sueltos:
estrategias de venta y vías de distribución
Rosa Maria Gregori Roig (Arxiu de la Corona
d’Aragó). L'Arxiu de la Corona d'Aragó i
el món librari: la CODOIN, una publicació pròpia entre els segles XIX i XXI
12.30-13.00h
Sessió
VII. Política cultural i corporativisme al món del llibre. Coordina: Pedro Rueda Ramírez (Universitat de Barcelona)
Ana Martínez Rus (Universidad Complutense de
Madrid). La promoción pública y
corporativa del libro y de la lectura (1900-1936)
13.00-13.15h
Cloenda
Organització
Mònica Baró
Pedro Rueda Ramírez
Coordinadors
Lluís Agustí
Secretari acadèmic
Isaura Solé
Secretària tècnica
Seu de la Jornada
Sala d’Actes
Facultat de Biblioteconomia
i Documentació
Universitat de Barcelona
Edifici UB-Sants
c. Melcior de Palau, 140
08014 Barcelona
Metro: Sants-Estació
Inscripció
Activitat reconeguda per
l’Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona.
Organitza
Projecte I+D
HAR2013-46336-P
Col·labora
Exemplar
Facultat de Biblioteconomia
i Documentació. Universitat de Barcelona
Departament de
Biblioteconomia, Documentació i Comunicació Audiovisual. Universitat de
Barcelona
Finança
Ministerio de Economía y Competitividad