divendres, 16 de desembre del 2011
El libro en Grecia y Roma: soportes y formatos
El professor Iglesias Zoido, de la Universitat d'Extremadura, ha elaborat una síntesi clara, precisa i ben estructurada. El llibre facilita un recorregut guiat pels suports (tauleta, papir, pergamí, etc.) com de format (rotlle, còdex, etc.), però també desenvolupa un capítol interessant sobre el pas del rotlle al còdex i, com un complement essencial, l'ús del llibre en mans dels lectors. El recorregut és encertat, i els capítols permeten seguir pas a pas la materialitat dels textos, les seves característiques essencials, l'evolució dels objectes i el seu ús. Una síntesi ben elaborada, amb una ordenada exposició, que els alumnes agraeixen i que resulta molt recomanable.
Juan Carlos Iglesias Zoido
El libro en Grecia y Roma : soportes y formatos.
Cáceres : Universidad de Extremadura, 2010.
146 pàgines
ISBN 978–84-7723–922-2
Preu: 12,00 €
dijous, 24 de novembre del 2011
Exposició de llibrets d'òpera de la Barcelona del segle XVIII
La Biblioteca de Reserva presenta una petita exposició a les vitrines de la Biblioteca de Lletres. Les edicions de llibrets de Campins, Generas i Gibert. Es tracta d’una mostra de llibrets d’òpera representades a Barcelona que queda dividida en dues seccions:
La primera presenta els llibrets d’òpera oberts per la portada, la selecció de la qual ha estat a cura de Rossend Arqués, coordinador del congrés “Drammi giocosi” de Carlo Goldoni a la Península ibèrica, que se celebra a la Facultat de Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona els dies 24-26 de novembre, organitzat pel grup de recerca “Teatresit. Teatre comparat italià-europeu“.
La segona secció presenta una mostra dels diferents estils, dissenys i tècniques de cobertes de papers estampats que protegien i embellien aquests llibrets. La selecció d’aquesta segona part ha estat a cura de Maria Teresa Canals, especialista en papers pintats.
L’exposició es pot visitar a les vitrines de la Biblioteca de Lletres des del 24 de novembre fins el 2 de desembre i és també consultable la seva versió digital a la pàgina web de la Biblioteca de Reserva.
dijous, 10 de novembre del 2011
Atles dels Blaeu a la Biblioteca de Reserva
A la Biblioteca de Reserva de la Universitat de Barcelona, a l'edifici històric, hi ha ara una exposició del 7 al 18 de novembre. A la biblioteca s'hi exhibeix una part de la col·lecció d'atles publicats per la família Blaeu a Amsterdam durant el segle XVII.
Es tracta d'una primera iniciativa fruit de la voluntat de la Biblioteca de donar a conèixer els importants fons cartogràfics antics que custodia. La recatalogació d'aquestes obres permet detallar-ne la descripció bibliogràfica, determinar-ne els antics posseïdors i comprovar la seva rellevància en el conjunt patrimonial català i estatal.
Per entendre la importància i excepcionalitat d'aquests atlas, podeu veure'n la presentació virtual, realitzada amb la col·laboració d’Agustín Hernando Rica (Departament de Geografia Física i Anàlisi Geogràfica Regional de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona). Hi trobareu dades sobre la col·lecció, la seva composició i procedència, a banda d'informació sobre els editors i imatges d'aquestes obres de cartografia.
Textos castigados. La censura literaria en el Siglo de Oro
El Congrés Internacional "Textos castigados. La censura literaria en el Siglo de Oro" (Sala de l'institut de Recerca Històrica els propers 15 i 16 de desembre), proposa una visió nova de la literatura àuria que s’acosti als textos, als autors i als gèneres des de la perspectiva de la censura eclesiàstica, que s’institueix i es generalitza al segle XVI amb la redacció de diversos índexs de llibres prohibits.
El congrés se centrarà en obres, autors i gèneres prohibits als índexs espanyols i portuguesos, sense oblidar els índexs universals romà i tridentí o aquells que afecten els territoris espanyols (com ara Amberes o el sud d’Itàlia). Es tenen en compte els clàssics prohibits (com ara fray Luis de Granada, fray Luis de León) i les ficcions suspectes (La Celestina, la ficció sentimental, part de la literatura pastoril), les traduccions incloses a l’índex (com les de Gelli, Boccaccio, etc.), els fenòmens derivats de la interiorització de la censura (ahttp://www.blogger.com/img/blank.gifutocensura, ambigüitat, dissimulació) i de la seva generalització (circulació clandestina, condició anònima, impressió pirata).
El Congrés aplegarà especialistes en Història, Teoria de la literatura i literatura del segle XVI, per tal de dur a terme l’estudi, des d’un ventall de perspectives considerablement extens, de l’actuació de la censura inquisitorial en tractats i textos literaris. El resultat del congrés es traduirà en l’elaboració d’un volum que es publicarà a la col·lecció Studia Aurea Monográfica, dirigida per Eugènia Fosalba i per la co-organitzadora del congrés, María José Vega.
Comitè organitzador
Dra. Eugenia Fosalba (ILCC, Universitat de Girona)
Dra. María José Vega (Universitat Autònoma de Barcelona)
Contacte
Institut de Llengua i Cultura Catalanes
Pl. Ferrater Mora, 1· 17071· Girona· Tel. 972 418 231
eugenia.fosalba@udg.edu
ilcc@udg.eduhttp://www.blogger.com/img/blank.gif
Col·labora:
Departament de Filologia i Comunicació (UdG)
Ministerio de Ciencia e Innovación
Fundació Privada Girona: Universitat i Futur
Generaliat de Catalunya. Departament d'Universitat i Empresa
Institut de Recerca Històrica
Programa (català)
Programa (castellano)
dimarts, 25 d’octubre del 2011
Jornadas de Trabajo de la Asociación Española de Bibliografía
Los días 10 y 11 de noviembre de 2011 la Asociación Española de Bibliografía, en colaboración con la Biblioteca Nacional de España, celebrará sus Jornadas de Trabajo en la Sala de Conferencias de la Biblioteca Nacional.
Programa
Jueves 10 de noviembre, 16.00-19.45
16:00
Inauguración
16:15
Las encuadernaciones artísticas del siglo XIX de la Biblioteca Histórica de Madrid
Luis Barrio Cuenca-Romero (Biblioteca Histórica de Madrid)
Antonio Carpallo Bautista (Universidad Complutense de Madrid)
16:45
La librería de la familia Bruyset en 1780
Yolanda Clemente San Román (Biblioteca Histórica de la Universidad Complutense de Madrid)
17:15
“Dos libros de Cosmographía”. Imágenes ilustrativas
Miquela Forteza Oliver (Universidad de las Islas Baleares)
17:45
Descanso
18:15
La edición madrileña de las Ruinas de Palmira (1797) ¿conspiración política o especulación comercial?
Fermín de los Reyes Gómez (Universidad Complutense de Madrid)
18:45
El análisis material del libro antiguo oriental: otra perspectiva de entender los principios de la bibliografía
José Luis Gonzalo Sánchez-Molero (Universidad Complutense de Madrid)
19:15
La imprenta en Bilbao: estado de la cuestión y primeros adelantos
Jon Zabala (Universidad Complutense de Madrid)
Viernes 11 de noviembre, 10.00-14.00
10:00
Análisis documental de las encuadernaciones artísticas de la Biblioteca de la Real Academia de la Historia
Juan Bautista Massó Valdés (Universidad Complutense de Madrid)
Antonio Carpallo Bautista (Universidad Complutense de Madrid)
10:30
Francisco de Paula Mellado: un editor en la España isabelina
Ruth López Zazo (Biblioteca Complutense)
11:00
Algunos usos lingüísticos de los primeros tiempos de la imprenta en España. El caso de la “Celestina”
Remedios Prieto de la Iglesia
11:30
Descanso
12.00
Bibliotecas privadas en Santiago en la primera mitad del XVI: posibilidades y límites
Benito Rial Costas
12:30
El libro en sus paratextos: más allá de los contenidos
Juan Miguel Sánchez Vigil (Universidad Complutense de Madrid)
María Olivera Zaldua (Universidad Complutense de Madrid)
13:00
La escritora en la bibliografía del nuevo milenio
María del Carmen Simón Palmer (CSIC-CCHS)
13:30
Coloquio
diumenge, 16 d’octubre del 2011
Consuming texts : readers and reading communites, 1695-1870
Stephen Colclough (University of Wales) ha publicado Consuming texts : readers and reading communites, 1695-1870. Un interesante ensayo que analiza la historia de la lectura en Gran Bretaña. Utiliza una terminología renovada y su enfoque se centra en estudios de caso, logrando reconstruir las comunidades de lectura en un largo periodo de tiempo que va desde la Licensing Act de 1690, que inicia una etapa nueva sin los controles censores anteriores, a la sociedad victoriana. Se ocupa del comportamiento de lectores concretos en su interrelación con los textos, sean estos manuscritos o impresos, estén en bibliotecas o en librerías ambulantes, con un interés especial por la respuesta lectora ante los nuevos textos del romanticismo o los nuevos espacios de lectura, las nuevas formas de diseminación de textos en el público de masas del siglo XIX, etc. El recorrido de casos es revelador, desde Gertrude Savile que lee sermones y obras de ficción a la par, hasta campesinos como John Clare, que pasa de ser lector a autor. El interés por las marcas de lectura y las anotaciones forma parte de toda una larga trayectoria de investigaciones en este campo, ocupándose de notas y sistemas de referencia de lectores, diarios personales, catálogos diversos y otras fuentes con las que logra reconstruir las prácticas de lectura y describir las usos del libro.
Colclough, Stephen
Consuming texts : readers and reading communites, 1695-1870.
Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2007.
X, 239 p.: il.; 23 cm
Table of Contents
Introduction: Consuming Texts
Reading Has a History
Reworking the Word: Readers and Their Manuscript Books, 1695-1730
Diversities of Reading Practice, 1695-1770
The Circulating Library, Book Club and Subscription Library- Readers and Reading Communities, 1770-1800
Communal Practice and Individual Response- Reading in the Late-Romantic Period
Towards a Mass Audience, Or, John Clare and the Problem of the Unknown Public
Conclusion: Texts Consumed
Bibliography
Colclough, Stephen
Consuming texts : readers and reading communites, 1695-1870.
Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2007.
X, 239 p.: il.; 23 cm
Table of Contents
Introduction: Consuming Texts
Reading Has a History
Reworking the Word: Readers and Their Manuscript Books, 1695-1730
Diversities of Reading Practice, 1695-1770
The Circulating Library, Book Club and Subscription Library- Readers and Reading Communities, 1770-1800
Communal Practice and Individual Response- Reading in the Late-Romantic Period
Towards a Mass Audience, Or, John Clare and the Problem of the Unknown Public
Conclusion: Texts Consumed
Bibliography
dilluns, 10 d’octubre del 2011
Exposició Concòrdia i patrimoni: tresors de la farmàcia catalana
L’exposició «Concòrdia i patrimoni: tresors de la farmàcia catalana» neix amb l’objectiu de commemorar els 500 anys de l’edició de la Concòrdia dels apotecaris de Barcelona tot fent un recorregut per la història de la farmàcia. Es podrà visitar al vestíbul principal de l’Edifici Històric de la UB del 13 d’octubre fins al 16 de desembre.
Una de les peces interessants és la Concordie apothecariorum Barchinone (1511) de la qual és possible trobar un exemplar a text complet digitalitzat en la pròpia UB. Encara que no s'indica on és l'exemplar digitalitzat, únicament s'enllaça en les fitxes de les edicions de 1944 i 1980.
Més informació al triptic de l'exposició.
Més informació a la fitxa de l'edició de 1511 conservada en Farmàcia, i al bloc de Reserva.
dimecres, 7 de setembre del 2011
Tresors de la Biblioteca de l'Orfeó Català
La Biblioteca de l'Orfeó Català exposa el seus "Tresors" virtualment. La comissária, Catherine Massip (Bibliothèque nationale de France, directora del departament de Música), considera aquestes peces "indispensables per entendre l’evolució de la música a Occident des de l’Alta Edat Mitjana fins al segle XX", a la qualitat de les peces s'uneix el treball d'edició, coordinació i documentació de Montserrat Bergadà, Lluís Millet, Maria Sadurní i Laura Espert (Biblioteca de l’Orfeó Català). El web presenta notables encerts, compta amb la col·laboració d'especialistes que permet contextualitzar cada peça amb gran qualitat, a més d'una cronologia i un glossari que permeten informar-se i navegar a través de les peces de l'exposició. A més ofereix diferents visualitzacions, bé un programari de "passa pàgines" que permet fullejar el document i en alguns casos escoltar alguns fragments sonors, o bé la consulta a través del conegut Servidor CONTENTdm que és utilitzat per moltes de les biblioteques catalanes. La exposició permet un recorregut del segle XII al XX: còdex il·luminats, impresos amb notació musical, partitures autògrafes, programes de concert, fotografies i cartells. Una exposició interessant i molt recomanable.
Tresors de la Biblioteca de l'Orfeó Català
http://tresorsbiblioteca.palaumusica.cat/
Col·leccions digitals de la Biblioteca de l'Orfeó Català
http://bibliotecadigital.palaumusica.org/index.php
divendres, 8 de juliol del 2011
Còdex Calixtino
La recent notícia del robatori del 'Còdex Calixtino' de la Catedral de Santiago està fent arribar als diaris (El País, El Mundo) valoracions molt diverses sobre la custòdia dels béns patrimonials, i recorda una altra història del 2007 amb el robatori (també a l'estiu) dels mapes de la Cosmografia (1482) de Ptolomeo a la Biblioteca Nacional. I recorda el robatori fet a l'any 1996 al Museu Diocesà de la Seu d'Urgell del manuscrit del Beatus de Liébana. D'aquests últims fets comptem amb una novel•la escrita per un sergent de la Guàrdia Civil del Grup de Patrimoni Històric, va ser qui va portar el pes de la investigació. És una obra de literatura que combina el relat amb la reconstrucció dels fets, seguint en la seva trama als perseguidors i als lladres. La lectura de la novel·la, ja que és un cas molt similar, podria ajudar a entendre els robatoris en institucions eclesiàstiques, que resulten molt singulars.
Les declaracions polítiques eren previsibles, del tipus "era una cosa molt important per a Santiago, per a Espanya i per al món", i els titulars no sempre donen la clau, per a uns "Desapareix el Còdex Calixtino" (per art de màgia?), i per altres és "qualificat ja com el 'robatori del segle'". Esperem que el cas pugui resoldre, i no es converteixi en un altre culebró estiuenc.
Les declaracions polítiques eren previsibles, del tipus "era una cosa molt important per a Santiago, per a Espanya i per al món", i els titulars no sempre donen la clau, per a uns "Desapareix el Còdex Calixtino" (per art de màgia?), i per altres és "qualificat ja com el 'robatori del segle'". Esperem que el cas pugui resoldre, i no es converteixi en un altre culebró estiuenc.
divendres, 17 de juny del 2011
Diploma de postgrau "Tractament i Gestió del Patrimoni Bibliogràfic"
Ha començat la preinscripció al Diploma de postgrau "Tractament i Gestió del Patrimoni Bibliogràfic" del 2011-2012. L’objectiu del curs és conèixer, entendre i saber aplicar la metodologia per a l’anàlisi, la descripció i la gestió dels materials bibliogràfics de les col·leccions patrimonials.
El curs està adreçat a titulats, prioritàriament de l’àmbit de la biblioteconomia, les humanitats i les ciències socials, a professionals del món de les biblioteques, els arxius i els centres de documentació, i altres col·lectius amb interessos en la gestió de materials patrimonials.
Poden matricular-se tots els interessats. L’alumnat haurà de realitzar 15 crèdits
Programa
Mòdul 1: Tractament del patrimoni
Introducció al llatí per a l’estudi del llibre antic. 2 crèdits.
Història del llibre: del món artesanal al llibre industrial. 3 crèdits.
Anàlisi material i formal del llibre antic. 3 crèdits.
Descripció i accés al llibre imprès. 3 crèdits.
Taller d’història i identificació de les tècniques gràfiques. 1 crèdit.
Treball de tractament del patrimoni. 2 crèdits.
Mòdul 2: Preservació i gestió del patrimoni
Preservació del patrimoni bibliogràfic. 2 crèdits.
Taller de tractaments preventius del patrimoni en biblioteques. 1 crèdits.
Taller de codicologia del llibre manuscrit. 1 crèdit.
Taller de gestió de biblioteques i centres patrimonials. 1 crèdit.
Treball de preservació i gestió del patrimoni. 2 crèdits.
Professorat
Mònica Baró (coordinadora), professora de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, Universitat de Barcelona.
Maria Elvira, professora de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, Universitat de Barcelona.
Jesús Gascón, professor de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, Universitat de Barcelona.
Anna Gudayol, Biblioteca de Catalunya.
Alexandra Guzmán, professora de la Facultat d’Humanitats, Universitat Internacional de Catalunya.
Domènec Palau, cap del Taller de Restauració del CRAI, Universitat de Barcelona.
Pedro Rueda Ramírez (director), professor de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, Universitat de Barcelona.
Maria Rosa Vives, professora de la Facultat de Belles Arts, Universitat de Barcelona.
Preinscripció i matrícula
Preinscripció en línia del 15 de juny al 30 de setembre (a la web http://www.ub.edu/biblio/).
15 crèdits (import de la matrícula: 750 €)
Més informació de la matrícula a la Secretaria d’Estudiants i Docència de la Facultat (telèfon 93 403 5770 i correu-e bibdoc@ub.edu).
Lloc d’impartició
Facultat de Biblioteconomia i Documentació
Melcior de Palau, 140
08014 Barcelona
http://www.ub.edu/biblio/
Fulletó informatiu
dijous, 16 de juny del 2011
Curs "Anàlisi i Catalogació del Llibre Antic"
L’objectiu del curs "Anàlisi i Catalogació del Llibre Antic" és iniciar a l’alumnat en l’anàlisi i la descripció dels materials bibliogràfics de les col·leccions patrimonials. El curs està adreçat a estudiants o titulats, prioritàriament de l’àmbit de la biblioteconomia, les humanitats i les ciències socials, i a professionals del món de les biblioteques, els arxius i els centres de documentació, i altres col·lectius amb interessos en la gestió de materials patrimonials.
El curs consta de dues assignatures:
Anàlisi material i formal del llibre antic. 3 crèdits.
Descripció i accés al llibre imprès. 3 crèdits.
Professorat
Mònica Baró (coordinadora), professora de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, Universitat de Barcelona.
Jesús Gascón, professor de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, Universitat de Barcelona.
Pedro Rueda Ramírez (director), professor de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, Universitat de Barcelona.
Metodologia docent
El professorat del curs combinarà les sessions teòriques amb les de caràcter pràctic. Està prevista la realització de visites a centres patrimonials. L’alumnat disposarà del Campus Virtual de la assignatura a http://campusvirtual.ub.edu/
Preinscripció i matrícula
Preinscripció en línia del 15 de juny al 30 de setembre (a la web http://www.ub.edu/biblio/). El mes de setembre l’alumnat realitzarà una tutoria d’orientació i rebrà instruccions per a la matriculació.
6 crèdits (import de la matrícula: 300 €)
Lloc d’impartició
Facultat de Biblioteconomia i Documentació
Melcior de Palau, 140
08014 Barcelona
http://www.ub.edu/biblio/
dimecres, 4 de maig del 2011
Editores, libreros e impresores en el umbral del Nuevo Régimen
El Departamento de Publicaciones del CSIC ha creado Libros CSIC, proyecto que permite consultar el catálogo CSIC en formato electrónico, descargar eBooks gratuitos, y adquirir otros por medio de distintos distribuidores asociados. Uno de los eBook disponibles de manera gratuita es un nuevo libro de Manuel Morán Orti, profesor titular de la Universidad Europea de Madrid, donde imparte Teoría e Historia del Periodismo e Historia Contemporánea de España. Editores, libreros e impresores en el umbral del Nuevo Régimen se centra en la comunidad de agentes e instrumentos que hacen posible la producción y difusión del saber escrito en el "Antiguo Rémigen Tipográfico". El autor conoce espléndidamente el mundo del libro en Madrid a finales del siglo XVIII y comienzos del XIX, como puso de manifiesto en "La imprenta y librería "Qué fue de Fuentenebro": un modelo empresarial y un programa editorial a finales del Antiguo Régimen." Ayer, 74, 2 (2009), 165-190. O en "De mujeres de libreros a mujeres libreras (Madrid a finales del Antiguo Régimen)", Aportes: revista de historia contemporánea, 24, 70 (2009), p. 4-22. Este libro en forma de ensayo viene a sintetizar y analizar un periodo clave de la historia del libro con especial interés por los libreros y la circulación de los impresos.
Manuel Morán Orti. Editores, libreros e impresores en el umbral del Nuevo Régimen. Madrid : CSIC, 2011. 101 p. ; 14 cm. ISBN: 978-84-00-09300-6 eBook disponible de manera gratuita
dimecres, 27 d’abril del 2011
Des livres entre l'Espagne et la France au siècle des Lumières
DES LIVRES ENTRE L’ESPAGNE ET LA FRANCE AU SIÈCLE DES LUMIÈRES JOURNÉE D’ÉTUDE
Jeudi 12 mai 2011.
10h00 Mª LUISA LÓPEZ VIDRIERO. Directora de la Biblioteca Real
de Madrid.
Face à face: séduction et identité
10h30 FRÉDÉRIC BARBIER. Institut d’histoire moderne et
contemporaine (CNRS‐ENS) et École Pratique des Hautes Études.
Le Voyage pittoresque et historique de l’Espagne d’Alexandre
de Laborde.
11h00 Pause
12h00 FERMÍN DE LOS REYES GÓMEZ. Universidad Complutense
de Madrid.
De la “tranquillité publique” à la liberté de presse: la censure
des idées revolutionnaires en Espagne
12h00 JEAN‐MARC BUIGUÈS. Université de Bordeaux III.
Le livre scientifique en Espagne au XVIIIe siècle.
APRES-MIDI : CIRCULATIONS
Présidence : Maria Luisa LÓPEZ VIDRIERO.
14h30 JESÚS ASTIGÁRRAGA GOENAGA. Universidad de Zaragoza.
Livres économiques et circulation des idées entre l'Espagne et la
France au XVIIIe siècle: le cas de Jacques Accarias de
Serionne.
15h00 DOMINIQUE VARRY. Professeur à l’ENSSIB (Lyon‐
Villeurbanne).
Les Deville, libraires lyonnais exportateurs de livres vers
l’Espagne et les Amériques.
16h00 Pause
16h30 NICOLÁS BAS MARTÍN. Universidad de Valencia.
De la circulation de livres et des idées entre l’Espagne et la
France au XVIIIe siècle: Cavanilles et le libraire Fournier.
17h00 SABINE JURATIC. Institut d’Histoire moderne et
contemporaine (CNRS‐ENS).
La librairie parisienne et le commerce des livres avec l’Espagne
au XVIIIe siècle.
IHMC (CNRS École Normale Supérieure)-Colegio de España. Cité internationale universitaire, 7E bd Jourdan • 75014 Paris.
RESPONSABLES SCIENTIFIQUES:
Sabine Juratic (ENS)
Nicolás Bas Martin (Univ. de Valencia)
Programa completo
Jornada sobre Bibliofilia y Mercado en el siglo XXI
Jornada organizada por el Grupo de investigación “Bibliopegia”
3 de mayo de 2011
SESIÓN DE MAÑANA
10.00 H. Inauguración por parte del Decano de Ciencias de la Documentación de la Universidad Complutense de Madrid)
10.15 H. BIBLIOFILIA Y BIBLIOFILIOS
- Manuel Abella
- Juan Manuel Bonet
- Luis Caruana
- Joaquín González Manzanares
- José Iturmendi
12.30 H. Descanso
13.00 H. ENCUADERNACIÓN Y RESTAURACIÓN
- Jesús Cortés Gálvez (Encuadernador profesional)
- Iván Camacho Navarrete (Encuadernador profesional)
- Arsenio Sánchez Hernampérez (Restaurador – Biblioteca Nacional de España)
SESIÓN DE TARDE
17.00 H. LIBRERÍA ANTICUARIA
- Francisco Asín
- Susana Bardón
- Gonzalo Fernández Pontes
- Elena Gallego
- Javier Madariaga
- Elena Padín Olinik
Facultad de Ciencias de la Documentación
Universidad Complutense de Madrid
Sala de Conferencias
C/ Santísima Trinidad, 37 28010 Madrid
3 de mayo de 2011
SESIÓN DE MAÑANA
10.00 H. Inauguración por parte del Decano de Ciencias de la Documentación de la Universidad Complutense de Madrid)
10.15 H. BIBLIOFILIA Y BIBLIOFILIOS
- Manuel Abella
- Juan Manuel Bonet
- Luis Caruana
- Joaquín González Manzanares
- José Iturmendi
12.30 H. Descanso
13.00 H. ENCUADERNACIÓN Y RESTAURACIÓN
- Jesús Cortés Gálvez (Encuadernador profesional)
- Iván Camacho Navarrete (Encuadernador profesional)
- Arsenio Sánchez Hernampérez (Restaurador – Biblioteca Nacional de España)
SESIÓN DE TARDE
17.00 H. LIBRERÍA ANTICUARIA
- Francisco Asín
- Susana Bardón
- Gonzalo Fernández Pontes
- Elena Gallego
- Javier Madariaga
- Elena Padín Olinik
Facultad de Ciencias de la Documentación
Universidad Complutense de Madrid
Sala de Conferencias
C/ Santísima Trinidad, 37 28010 Madrid
diumenge, 17 d’abril del 2011
IV Festival del llibre d’artista i la petita edició
El Festival organitzat per l’Associació ILDE té previst conferències, una exposició, cursos, un programa artisticomusical, l’edició del catàleg i una exposició itinerant amb les obres seleccionades.
Propostes i activitats del IV Festival
12 d’abril 18 hores, Artesania Catalunya. Inauguració del IV Festival del llibre d’artista i la petita edició.
Entrega del “Premi Biblioteca dels Autors”.
12 d’abril 21 hores, Taller Lavadero (c/Sant Rafael 14, El Raval). Festa llibresca, música i pica-pica.
14 d’abril 19.30 hores, Galeria Siesta (c/Ferlandina 18, El Raval).
Inauguració “Lo Poético”, Joyas Sensacionales del Taller Perill, coordinat per Silvia Walz.
21 d’abril de 10 a 20 hores, Artesania Catalunya. “Jornada sobre el llibre i els seus oficis”.
23 d’abril de les 12 a las 20 hores, Plaça Sant Just (Plaça Dels Llibres Imaginats).
Sant Jordi i El Dia Internacional del Llibre.
Exposició i col·leccionisme de llibres d’artistes internacionals: edicions úniques i sèries inèdites.
Artesans i autors convidats per ensenyar el propi treball. Presentació del nou llibre-catàleg Use a book.
Del 26 al 30 d’abril Taller Perill (c/Perill 41, Gràcia). Workshops intensius.
De la cal·ligrafi a a la poesia visual. Creativitat i tècniques al voltant dels llibres.
Del 2 al 7 de maig Llibreria Loring Art (c/Gravina 8, a prop de Plaça Universitat).
Llibres únics i petites edicions inèdites a la llibreria. Amb la presència de la directora del Festival Elisa Pellacani.
El Festival es presenta a Barcelona del 9 al 25 d’abril 2011:
Artesania Catalunya (c/Banys Nous 11, Barri Gòtic), del 9 al 25 i
Plaça Sant Just (Plaça Dels Llibres Imaginats, Barri Gòtic), el 23
Més informació sobre el IV Festival del llibre d’artista i la petita edició a http://www.ilde.info/
dijous, 7 d’abril del 2011
Alexander Pechmann: La biblioteca de los libros perdidos (2011)
Hi ha coincidències de títols interessants. La biblioteca dels llibres perduts de Stuart Kelly i la recentment traduïda al castellà La biblioteca dels llibres perduts (2011) d'Alexander Pechmann. Més que una casualitat és una fascinació pels llibres mai escrits, els manuscrits desapareguts, les biblioteques destruïdes. Pechmann té com a punt d'inici una imaginària biblioteca de llibres perduts, que resulta més un museu de peces úniques que una biblioteca, basant-se en la frase de Borges: "N'hi ha prou que un llibre sigui possible perquè existeixi". És un text divulgatiu, i entretingut, sobre literatura i textos desitjats, escrits i desapareguts, destruïts i retrobats. Una obra amb recursos novel·lístics i d'intriga, que manté en suspens el lector sobre la col·lecció del museu-biblioteca dels llibres perduts que custodia el bibliotecari que actua de narrador.
Alexander Pechmann. La biblioteca de los libros perdidos. Trad. de Juan José del Solar. Barcelona: Edhasa, 2011. 252p. 14,50 €
Alexander Pechmann. La biblioteca de los libros perdidos. Trad. de Juan José del Solar. Barcelona: Edhasa, 2011. 252p. 14,50 €
dimarts, 29 de març del 2011
Museu de la impremta del grup Alzamora
El passat dia 25 de febrer el grup Alzamora va inaugurar un museu de la impremta. El grup Alzamora ha reunit una interessant col·lecció de maquinària (tant màquines de fusta com les de ferro del segle XIX), pedres litogràfiques, materials d'enquadernació artesanal i materials impresos. El Museu ocupa una sala de la planta d'Alzamora Packaging a Sant Joan les Fonts.
Una interessant iniciativa privada, que pot ser visitada, tant per empreses com per col·lectius d'estudiants, prèvia concertació d'una cita a través de la pàgina web.
Exposició 'El llegat de Josep Sardà i Caylà' a la Biblioteca Central de Reus
S'ha inaugurat una interessant exposició de patrimoni bibliogràfic a la Biblioteca Central de Reus Xavier Amorós. 'El llegat de Josep Sardà i Caylà' romandrà oberta fins al 30 d'abril de 2011. La mostra pretén ensenyar part del llegat que Josep Sardà (1785-1879), empresari i polític, va lliurar a la biblioteca. És una col·lecció de obres jurídiques dels segles XVI al XIX. En breu es publicarà un catàleg amb informació del personatge i la seva donació de llibres. Esperem que el web de la biblioteca, que no ofereix informació de l'esdeveniment, incorpori dades i informe d'aquestes exposicions de caràcter patrimonial.
dijous, 24 de març del 2011
Immaculada Socias Batet: La correspondencia entre Isidre Bonsoms Sicart y Archer Milton Huntington
El dimecres 23 de març a la Reial Acadèmia de Bones Lletres va ser presentat el llibre de Immaculada Socias Batet «La correspondencia entre Isidre Bonsoms Sicart y Archer Milton Huntington: el coleccionismo de libros antiguos y objetos de arte» editat per la Reial Acadèmia de Bones Lletres i l’Associació de Bibliòfils de Barcelona. Van participar en la presentació John O’Neill, curator de la Hispanic Society of America, i Francesc Fontbona, director de la Unitat Gràfica de la Biblioteca de Catalunya. El llibre conté una detallada reconstrucció de les relacions i les biografies de aquests bibliòfils, i recull gairebé cent cartes (la correspondència es va iniciar el 30 de gener de 1903 amb una carta de Bonsoms adreçada a Huntington, i es va mantenir fins 1913).
Immaculada Socias Batet. La correspondencia entre Isidre Bonsoms Sicart y Archer Milton Huntington: el coleccionismo de libros antiguos y objetos de arte. Barcelona:Reial Acadèmia de Bones Lletres; Associació de Bibliòfils de Barcelona, 2010. 307 p.
Immaculada Socias Batet. La correspondencia entre Isidre Bonsoms Sicart y Archer Milton Huntington: el coleccionismo de libros antiguos y objetos de arte. Barcelona:Reial Acadèmia de Bones Lletres; Associació de Bibliòfils de Barcelona, 2010. 307 p.
Els futurs de la lectura a Kosmopolis
En el marc de l'esdeveniment Kosmopolis («Festa de la literatura amplificada») que té lloc al CCCB de Barcelona des d'avui fins dissabte que ve (24-26 de març), cal destacar Els futurs de la lectura amb una programació d'activitats especials per a aficionats i professionals del món de la literatura, des d'editors fins a bibliotecaris. Destaquem la xerrada de Manuel Vicent titulada "El lector del futur", en la qual reflexionarà sobre l’exercici de llegir i sobre les possibles modificacions que els nous suports poden determinar en el conreu de la lectura.
També hi ha un apartat titulat Bookcamp Kosmopolis 2011, on tindran lloc diverses activitats relacionades amb llibres i biblioteques.
Web general de Kosmopolis: http://www.cccb.org/kosmopolis/ca/
dilluns, 21 de març del 2011
Conferència de Manuel Peña: "Pasado y presente de las censuras"
El proper dimarts, 5 d'abril, tindrà lloc un nou seminari d'Exemplar, Grup d'Estudis del Patrimoni Bibliogràfic i Documental. En aquesta ocasió Manuel Peña Díaz, professor d'Història Moderna de la Universidad de Córdoba, impartirà la conferència «Pasado y presente de las censuras» on parlarà sobre el passat i present de la censura en les seves diverses formes de manifestació.
La seva tasca investigadora gira al voltant de la història del llibre i la lectura, l'estudi de les pràctiques censores de la cultura escrita a l'Edat Moderna i de les pràctiques transgressores a la vida quotidiana en el mateix període.
Lloc i data: Dimarts, 5 d'abril a les 12 h. a la Sala de Juntes de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona (Melcior de Palau, 140. Barcelona). Entrada lliure.
Organitzat pel Seminari Exemplar. Grup d'Estudis del Patrimoni Bibliogràfic i Documental i per l'Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura. Amb el patrocini de Catalogus Librorum, cens de catàlegs espanyols de venda de llibres (dels orígens a 1840), projecte I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovación, i la col·laboració de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona.
divendres, 25 de febrer del 2011
Conferència de Diego Navarro: "Tiempo de archivo: espacios y lugares de memoria en la edad moderna y contemporánea"
El proper 16 de març tindrà lloc un nou seminari d'Exemplar, Grup d'Estudis del Patrimoni Bibliogràfic i Documental. En aquesta ocasió Diego Navarro Bonilla impartirà la conferència «Tiempo de archivo: espacios y lugares de memoria en la edad moderna y contemporánea», on parlarà de les pràctiques, els resultats i les representacions de les estratègies de preservació de la memòria escrita des del segle XVI, tot passant revista a les iniciatives que al llarg de la història han tractat de conservar i ampliar el registre del passat.
Diego Navarro Bonilla és director de l'Instituto Juan Velázquez de Velasco de Investigación en Inteligencia para la Seguridad y la Defensa. Doctor en Documentació per la Universidad Carlos III de Madrid, és professor titular d’Arxivística al departament de Biblioteconomia i Documentació d’aquesta universitat.
Lloc i data: Dimecres, 16 de març a les 16 h. a la Sala de Juntes de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona (Melcior de Palau, 140. Barcelona). Entrada lliure. Places limitades.
Organitzat pel Seminari Exemplar. Grup d'Estudis del Patrimoni Bibliogràfic i Documental i per l'Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura. Amb el patrocini de Catalogus Librorum, cens de catàlegs espanyols de venda de llibres (dels orígens a 1840), projecte I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovación, i la col·laboració de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona.
diumenge, 23 de gener del 2011
Els manuscrits d’Aurora i Prudenci Bertrana a la Memòria Digital de Catalunya
La Universitat de Girona conserva el Fons Documental Bertrana, que reuneix part dels llibres i altra documentació d’Aurora Bertrana i del seu pare Prudenci Bertrana a DUGi Fons especials. Ara, els manuscrits d’aquest fons s’han incorporat a la Memòria Digital de Catalunya (MDC). Aquestes col·leccions estan formades respectivament pel fons de manuscrits d’Aurora Bertrana que inclou un recull d’articles i assaigs, conferències, correspondència, documents personals diversos, documents referents a Prudenci Bertrana, entrevistes, guions, manuscrits literaris, memòries, narrativa breu, novel·la i poesia i pels manuscrits de l’obra literària de Prudenci Bertrana, a més, d’articles, conferències i d’altra documentació personal.
Font: http://blocdelletres.ub.edu/ i CBUC
El fin de los libros (1894) de Octave Uzanne
Octave Uzanne (1851-1931), escriptor, editor i bibliòfil va publicar l'assaig La fi dels llibres per primera vegada el 1894. En una vetllada que transcorre a Londres, l'autor i un grup d'amics parlen sobre com serà el món del segle XXI. Davant la sorpresa general, Uzanne vaticina el final del llibre "tal com el coneixem" en benefici d'altres opcions més còmodes i manejables: "estoy convencido del éxito de todo aquello que fomente y cultive la pereza y el egoísmo del hombre. El ascensor acabo con el uso de las escaleras en los edificios; del mismo modo, es probable que el fonógrafo destruya la imprenta" (p. 33). Divertit i provocador, aquest text propicia la reflexió sobre els discursos apocalíptics entorn del fi del llibre, el fonògraf, segons l'autor, acabarà amb el llibre imprès ...
Octave Uzanne (1851-1931). El fin de los libros. Madrid: Gadir, 2010. 51 p.
Octave Uzanne (1851-1931). El fin de los libros. Madrid: Gadir, 2010. 51 p.
diumenge, 16 de gener del 2011
La impremta catalana i els seus protagonistes a l’inici de la societat liberal (1800–1833)
A TDX podem consultar la tesis doctoral de Montserrat Comas i Güell titulada La impremta catalana i els seus protagonistes a l’inici de la societat liberal (1800–1833) (2009). La tesi estudia la influència ideològica de la legislació sobre la impremta i els impressors i com aquest fet determina els posteriors comportaments davant la censura i la clandestinitat durant els períodes constitucionals (1810-1814; 1820-1823). També analitza la censura i la clandestinitat així com els procediments i xarxes de distribució de documents. L'abast geogràfic es concentra a Catalunya. L'estudi preliminar es complementa amb un diccionari biogràfic dels impressors catalans entre 1800 i 1833 en el qual es procura mostrar l’organització de les nissagues familiars i les relacions entre elles.
Comas i Güell, Montserrat. La impremta catalana i els seus protagonistes a l’inici de la societat liberal (1800–1833). UAB, 2009. 520 p. http://www.tdx.cat/TDX-1222110-153801
dijous, 13 de gener del 2011
Opinión pública y espacio urbano en la Edad Moderna
Les ciutats modernes es constitueixen en espais privilegiats per acostar-nos a les diferents formes de construcció de l'opinió pública. En elles es donen cita pregoners, escriptors i lectors de molt variada condició socioprofessional, que inunden els carrers, places, mercats i teatres dels segles XVI-XVII amb paraules. Gasetes, almanacs, libelos, pasquins, avisos o pamflets, que circulen de mà en mà o es transmeten de viva veu, es converteixen, al costat dels llibres científics, els sermons o les obres literàries, en agents creadors d'estats d'opinió. Aquest llibre pretén analitzar l'impacte de tots aquests productes en la creació, circulació i influència de la informació en l'àmbit urbà, a fi de comprendre com, per què i en quina mesura van cobrar sentit els missatges ideològics, polítics i religiosos en ells continguts, capaços, en diferent grau i responent a fins molt diferents, de mobilitzar opinions i commocionar als actors del món modern.
Antonio Castillo Gómez y James S. Amelang (directores) Carmen Serrano Sánchez (editora). Opinión pública y espacio urbano en la Edad Moderna. Gijón: Trea, 2010, 544 págs.
Més informació i l'índex del llibre a Grafosfera.
Antonio Castillo Gómez y James S. Amelang (directores) Carmen Serrano Sánchez (editora). Opinión pública y espacio urbano en la Edad Moderna. Gijón: Trea, 2010, 544 págs.
Més informació i l'índex del llibre a Grafosfera.
Exposició antològica del creador gràfic Ricard Giralt Miracle
El 4 de desembre va tenir lloc al Museu de Montserrat la inauguració d'una exposició antològica del creador gràfic Ricard Giralt Miracle (1911-1994). És podran visitar fins al 28 de març de 2011 a l'Espai d'art Pere Pruna. Giralt Miracle va ser un dissenyador gràfic de la segona meitat del segle XX de gran interès per la seva creativitat i innovació en el camp del disseny. El comissari de la mostra, Àlex Mitrani, valora la seva aportació a la tipografia: "Un caràcter de lletra ben dissenyat adquireix personalitat i pot arribar a tenir una bellesa tan definitiva com la que atorguem a un vaixell de vela o un instrument musical". L'exposició Ricard Giralt Miracle. Imaginar amb la lletra, parlar amb la imatge està dividida en cinc àmbits: Els inicis: abans de la Guerra Civil; L'aventura editora: el llibre; Treballs gràfics: del cartell al petit paper; L'amor per la lletra; i Entre artistes: diàlegs i afinitats.
Ricard Giralt Miracle. Imaginar amb la lletra, parlar amb la imatge
Informació de la exposició al Museu de Montserrat.